Stadsgeldbeheer in 2021
Stadsgeldbeheer in 2021
Jora Wolterink, stafmedewerker
Het liefst zouden we overbodig zijn. Dat we onze cliënten al die ellende van het hebben van schulden zouden kunnen besparen. Maar daar hebben we helaas weinig invloed op. Wat we wél kunnen doen? Onze stinkende best om hun leven een stukje financieel gezonder te maken. En dat doen we dan ook jaar in jaar uit, zo ook in 2021.
Recordaantal schuldregelingen
In 2021 hebben de financieel begeleiders van Stadsgeldbeheer bergen verzet: het aantal gestarte schuldregelingen was groter dan ooit. Van die regelingen was het overgrote deel een saneringskrediet: 83%. Dit betekent dat Gemeente Utrecht als kredietverstrekker als enige schuldeiser overblijft na het afkopen van de schulden. Dat neemt veel stress weg bij de schuldenaar en vermindert de administratieve lasten bij de financieel begeleiders van Stadsgeldbeheer. En tot slot kan de schuldeiser de boeken sluiten. Alleen maar winnaars dus.
Van drie naar twee jaar schuldregeling
De mooiste ontwikkeling van 2021 is wat mij betreft de ‘coronasanering’. Dit is een nieuwe werkwijze van de gemeente Utrecht. Een schuldenaar kan in aanmerking komen voor gedeeltelijke kwijtschelding van zijn schulden als hij geen nieuwe schulden maakt, het saneringskrediet aflost en meewerkt aan een duurzame oplossing voor het beheer van de financiën. Een schuldregeling kan op deze manier een jaar korter duren: 2 in plaats van 3 jaar. De eerste gedeeltelijke kwijtscheldingen zijn inmiddels verleend. We hoeven niet uit te leggen hoe blij zij hiermee zijn.
Verwelkomen nieuwe cliënten
We hebben 284 nieuwe cliënten mogen verwelkomen. Verwelkomen, dat klinkt gezellig, maar zo ervaren de meeste mensen dat natuurlijk niet. Toch zien we dat nieuwe cliënten na een paar maanden meer rust ervaren en vooral vertrouwen hebben in hun financieel begeleiders. De financieel begeleiders nemen stress weg en denken met hen mee over goede financiële keuzes.
Dat laatste werd overigens wel steeds lastiger in 2021, de aankondiging van de naderende energiecrisis zorgde in het laatste kwartaal voor onrust onder cliënten en begeleiders. De Tussenvoorziening besloot daarop mensen met stijgende energielasten tegemoet te komen. Het laatste wat we willen is nieuwe schulden.
We houden ons hart vast
Voor het jaar 2022 houden we ons hart vast wat inflatie en bijbehorende financiële problematiek betreft. We blijven zoeken naar creatieve oplossingen voor krappe budgetplannen, samen met cliënten. Maar de rek begint er aardig uit te raken. Laten we als samenleving vooral klaarstaan om het vangnet te zijn voor onze kwetsbare cliënten.